PR cu iz de muzică

Scris de Denisa • 19 martie, 2013

MADE: De cât timp faci parte din echipa Filarmonicii de Stat „Transilvania” şi care sunt principalele provocări cu care se confruntă un specialist PR cultural?

Ramona Franț: Am intrat în echipa Filarmonicii în februarie 2011, deci am împlinit de curând 2 ani de când mă aflu pe acest post, drag mie. Bugetul limitat de care dispune instituţia an de an, cred că rămâne în continuare cea mai mare provocare căruia trebuie să-i facă faţă orice plan de comunicare elaborat pentru o instituţie de cultură, în România. M-am adaptat la situaţie şi îmi gândesc strategia de PR cât mai low-budget, deşi se simte nevoia unui sprijin financiar adecvat. Detaliile fac diferenţa, dar acestea niciodată nu au loc pe lista priorităţilor. Din aceeaşi categorie a provocărilor, fac parte şi concurenţa cu consumerismul şi atracţia nocivă a publicului spre ceea ce este commercial, prejudecăţile conform cărora “muzica clasică nu e pentru oricine”, lipsa unei echipe specializate/un department de PR în instituţie.

MADE: După cum spuneai, una din principalele provocări ale PR-ului cultural e reprezentată de bugetul redus pe care îl au de obicei instituţiile la dispoziţie, ce metode alternative aţi găsit?

Ramona Franț: În astfel de situaţii trebuie înainte de toate să te orientezi spre metode alternative de a obţine un buget adecvat nevoilor tale şi să apelezi cu tupeu la creativitate. Principalele metode pe care mizăm noi constau în îmbunătaţirea relaţiei public-privat, diverse colaborări cu mediul de afaceri, atragerea de finanţatori şi sponsorizări pe diverse proiecte (a se citi concerte, festivaluri:), obţinerea finanţărilor puse la dispoziţie pentru sectorul cultural de către AFCN, ICR sau Ministerul Culturii şi Cultelor.

În ceea ce priveşte strategia de PR, cel mai la îndemână îmi sunt diversele instrumente de comunicare on-line, cu investiţie financiară 0: pagina de brand pe Facebook, cont Twitter, cont Google+, website-urile instituţiei www.filacluj.ro, www.tmc.filacluj.ro şi diverse concursuri organizate în on-line sau la radio, pe baza unor parteneriate media. Nu împânzim oraşul cu afişe şi bannere, ci ne rezumăm la câteva locaţii cheie (centre culturale, locuri vizibile din centrul oraşului, magazine de profil care vând instrumente de muzică, toate locaţiile ce ţin de educaţie, de la şcoli până la grădiniţe etc.) şi invitaţii directe. Onorăm cu prezenţa majoritatea invitaţiilor primite din partea canalelor locale de televiziune, pentru a oferi publicului mai multe informaţii.
Pe viitor mi-ar plăcea mult să aplic şi câteva metode de guerilla marketing, pentru a face simţită prezenţa muzicii clasice şi în oraşul propriu-zis, nu doar în sălile de concert.

MADE: Ce părere ai de situaţia PR-ului cultural, atât la nivel de Cluj, cât şi la nivel naţional?

Ramona Franț: Există şi e tot mai vizibil, fapt pentru care eu cred că suntem pe direcţia bună, daaar încă plutim. În Cluj se simte nevoia unei platforme comune, accesibilă oamenilor care se ocupă de PR cultural, sau mai exact nevoia unui „cerc” de networking care să funcţioneze cu adevărat şi să fie un fel de „casa de PR” unde se adună toate ideile şi creativitatea celor care lucrează cu drag pentru cultură (de la teatru şi muzică, până la muzee, centre culturale, edituri, librării, galerii de artă etc.).

Încă ne luptăm cu o mare lipsă de informare cu privire la potenţialul specialistului în PR, lipsa sprijinului financiar pentru astfel de posturi, lipsa încrederii personalului instituţiei în competenţele unui astfel de specialist, prejudecăţi conform cărora „secretara poate să facă şi ea PR”, lipsa conştientizării necesităţii unui astfel de post în instituţiile de cultură. În continuare în multe instituţii, specialistul PR (dacă există) nu are o fişă de post adecvată, în schimb are multe sarcini pe listă care nu ţin de specializarea lui. Din păcate nu se investeşte nici în training-uri de formare, participări la conferinţe din domeniu sau alte evenimente din ce în ce mai frecvente şi în România (mai puţin în Cluj). Bineînţeles că din propria voinţă şi propriile resurse poţi participa şi te poţi implica în aceste activităţi de formare, însă nu beneficiezi de sprijin financiar pentru aşa ceva din partea instituţiei pe care o reprezinţi. Cred că încă mai e nevoie de timp şi exemple practice până să ajungem la un nivel mai crescut de conştientizare a nevoii PR-ului cultural, cât şi a rolului acestuia. Nu mă consider un expert, nu activez în domeniu decât de 2 ani, dar cam asta e ceea ce am observat eu în acest timp în Cluj, uneori chiar şi din propria experienţă.

La nivel naţional cred că lucrurile sunt pe aceeaşi linie de plutire, cunosc încă multe Filarmonici din România care nu au o persoană anume care să se ocupe efectiv de relaţii publice, multe au cont de Facebook dar nu ştiu exact cum să-l gestioneze şi prezenţa în mediul on-line reprezintă o adevărată provocare. Cred că excepţie face Bucureştiul, unde deja există acel cerc de networking pe PR cultural şi unde au loc multe din activităţile de formare pentru astfel de specialişti.

MADE: Colaboraţi cu agenţii locale pentru partea de promovare sau realizaţi totul in-house?

Ramona Franț: Partea de realizare de materiale de promovare, adică design şi print, este realizată în totalitate de către o agenţie locală. Lucrăm cu un designer foarte bun, care are cunoştinte şi din domeniul artistic. Procesul efectiv de împărţire a afişelor şi a altor materiale de promovare se realizează de către curierul instituţiei. Toate celelalte activităţi ce ţin de promovare sunt realizate de mine.

MADE: Cât de “sociali” sunteţi, mai exact ce canale online utilizaţi şi cine se ocupă de strategia online?

Ramona Franț: În ceea ce priveşte strategia de comunicare a instituţiei în general, am parte de ajutorul departamentului Artistic, de altfel de aici îmi şi procur toate informaţiile finale pe care trebuie să le comunic. Strategia on-line o realizez singură, în special pentru pagina de brand pe Facebook , cu conturile de Twitter şi Google+ nu insist foarte mult. Am creat şi un cont de Youtube, pe care însă nu am uploadat încă nici un video, din lipsă de materiale, însă avem o listă cu videoclipuri preferate ce ţin de muzică cultă în general, muzică clasică în special. Nu am ignorat nici LinkedIn – ul, avem pagina de brand şi pe această reţea, tocmai pentru ca angajaţii Filarmonicii care au conturi de LinkedIn să poată face o legatură directă cu insituţia şi prin acest instrument.

MADE: Am observat că aveţi o pagină de Facebook activă şi cu conţinut relevant, aţi reuşit să atrageţi prin prezenţa pe Facebook şi alte tipuri de public în sălile de spectacol?

Ramona Franț: Prezenţa pe Facebook a contribuit în primul rând la creşterea interesului publicului larg pentru instituţie şi activitatea noastră. Fanii aşteaptă să urcăm pe pagină poze după fiecare concert, să-i anunţăm dacă mai sunt bilete sau nu în ziua concertului, să le oferim mai multe detalii despre programe şi artiştii invitaţi (informaţii interesante, videoclipuri relevante etc.)., deci sunt prezenţi şi le este foarte la îndemână să comunice cu noi prin acest instrument. Primim atât comentarii cu sugestii, recomandări şi reclamaţii (dacă este cazul), cât şi mesaje pe privat. Ceea ce îmi aduce satisfacţie cel mai mult e faptul că pe mulţi din cei cu care comunic pe Facebook, îi observ şi în sala de concert. De asemenea, şi concursurile pe Facebook ce presupun share public şi comentariu ne-au adus mai multă vizibilitate şi public de toate vârstele atât pe pagină, cât şi în sala de concerte.

Faţă de anul 2011, în 2012 am avut sălile de concerte mai tot timpul pline, se observă o creştere a prezenţei publicului tânăr, şi spre surprinderea mea, chiar şi publicul meloman în vârstă ne-a felicitat pentru pagina de Facebook.

MADE: Ce proiecte aveţi în plan pentru acest an? Colaboraţi şi cu alte instituţii culturale locale?

Ramona Franț: Ca în fiecare an ne pregătim pentru Festivalul nostru intitulat “Toamna Muzicală Clujeană”, care anul acesta ajunge la cea de-a 47-a ediţie. Este un eveniment internaţional de muzică cultă ce va avea loc în perioada 5 -26 octombrie 2013, realizat în colaborare cu mai mulţi terţi culturali, printre care se numără Academia de Muzică “Gh. Dima”, Institutul Francez, Muzeul de Artă Cluj, Muzeul Etnografic şi Fundaţia Diesel.
Anul acesta ne bucurăm şi de sprijinul Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj în realizarea Concertului Educativ din cadrul Săptămânii “Să ştii mai multe, să fii mai bun” dedicate activităţilor extracurriculare pentru elevi. Concertul va avea loc în data de 3 aprilie 2012 şi deja avem toată sala rezervată pentru elevi de toate vârstele, din toate mediile (de la copii ce provin din medii defavorizate, până la copii cu diverse dizabilităţi uşoare), de la şcoli şi licee din Cluj-Napoca, Aghireş şi Turda.

Filarmonica clujeană va participa şi în cadrul altor proiecte precum Festivalul Cluj Modern, Festivalul Mozart, Festivalul George Enescu din Bucureşti, Zilele Municipiului Cluj-Napoca şi Zilele Culturale Maghiare din Cluj. Un proiect cu totul aparte pentru anul 2013 constă în turneul Corului Filarmonicii, în Malaezia, în luna iunie.

MADE: O campanie de promovare a unei instituţii culturale din străinătate, pe care ai vrea să o vezi şi pe la noi ar fi…

Ramona Franț: Orice campanie creativă care presupune să scoatem cultura în stradă, pentru publicul larg.
Totuşi, printre preferatele mele se numără campania iniţiată de directorul Filarmonicii din Belgrad. Aici găsiţi mai multe detalii, din păcate video-ul a fost scos de pe Youtube. Pe scurt, directorul Filarmonicii a pus o parte din orchestră să interpreteze câteva lucrări cunoscute în stradă, în faţa cafenelelor frecventate de elita Belgradului, ca la final să le “mulţumească” pentru faptul că nu participă la concertele Filarmonicii. Această campanie i-a adus Filarmonicii un număr de 4.000 de abonamente la concerte, în locul celor 40 pe care le aveau iniţial. Bineînţeles printre abonaţi se numără în prezent şi elita Belgradului.
Aici e și o reclamă de-a lor, care îmi place mult: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ZXDCfApFEMY

MADE: Mulțumim pentru interviu și la cât mai multe proiecte creative!

Ramona Franț: Mulţumesc şi vă aştept la concertele Filarmonicii “Transilvania”!

poza interviu Ramo Frant

Ramona Franț e Specialist PR în cadrul Filarmonicii de Stat „Transilvania”, din Cluj-Napoca.

Comentează cu Facebook