Strategia ca o harta

Scris de Lilly • 18 martie, 2013

MADE by Corina Buzatu 

you-are-here

Fiecare din noi a auzit despre conceptul de “strategie de business (afaceri)”. Din pacate, un procent prea mic chiar au asa ceva in portofoliu. De ce? este o intrebare retorica poate. Pentru a face astfel incat acest procent sa creasca pe viitor, voi incepe astazi un serial de articole pe tema strategiei (de afaceri, respectiv de marketing).

In primul rand, sa lamurim ce este “strategia” si ce este “tactica”, intrucat adesea se face o confuzie intre ele. Strategia este directia generala pe care o setam afacerii noastre, “ansamblul de operatii si manevre, realizate in vederea atingerii unei victorii” (conform DEXonline.ro). Tactica, pe de alta parte, este un instrument care sustine indeplinirea strategiei: “totalitatea mijloacelor și procedeelor necesare pentru atingerea unui scop” (Conform DEXonline.ro). Daca folosim o metafora ca sa vizualizam aceasta, e ca si cum strategia ar fi harta, iar tacticile sunt drumurile.

O afacere este o aventura. Nu stim ce urmeaza, fiecare nou pas il defineste pe urmatorul, mai ales la inceput. Totusi, trebuie sa stim macar directia in care mergem, iar aceasta este strategia. Cum definim tacticile, este o chestiune despre care vom discuta ulterior. Totusi, ca de fiecare data cand pornim la drum, si in afaceri avem nevoie de un rechizitoriu:

  • Elemente de control (o busola, de exemplu; in afaceri, aceasta poate fi Unique Selling Proposition, acel “ceva” care ne diferentiaza, ne face sa stralucim pe drumul nostru)
  • Scenarii posibile (daca ne intalnim cu ursul?, ceea ce in afaceri poate insemna concurenta neloiala din partea competitorilor)
  • Un plan B (ce facem daca drumul pe care vrem sa il urmam e inchis?, ceea ce in afaceri se traduce printr-o piata greu de penetrat sau nepregatita).

Cum ne definim strategia?

Pentru a ne defini strategia, trebuie sa raspundem unui set de intrebari ce pot parea simple, dar care cu siguranta sunt fundamentale: CE vrem sa devenim, cat si ceea ce NU vrem sa fim; UNDE vrem sa devenim: care e piata noastra?; respectiv CUM, prin ce metode: ce ne diferentiaza?

Strategia, conform lui Michael Porter, poate fi definita conform unuia dintre cele 3 modele (exemplele provin din piata de vodka din Romania):

  • Cel mai bun pret (Stalinskaya)
  • diferentiere (Finlandia)
  • focus (Grey Goose)

Alegerea unei directii strategice ne va face sa luam decizii strategice. Astfel, vom fi nevoiti sa sacrificam unele decizii care pot parea bune pentru moment, pentru a ne urma strategia. De exemplu, daca alegem o strategie de diferentiere, nu vom putea lua decizii care sa ne plaseze la categoria “low-cost”, pentru ca vom pierde avantajul strategic (ceea ce uneori este acelasi lucru cu Unique Selling Proposition).

 

Sfaturi? Da, cateva. In primul rand, o strategie buna trebuie sa aiba maxim 35 de cuvinte (conform articolului lui Collins &Rukstad din Harvard Business Review, Can you say what your strategy is?). In al doilea rand, o strategie buna va fi SMART (la fel ca si obiectivele care o vor compune), dar in acelasi timp va veni din suflet, pentru care prezinta insa si esenta afacerii noastre. Mai presus de orice, o strategie trebuie sa existe!

Nu poti sa ajungi, daca nu stii unde mergi!

Comentează cu Facebook