Importanta cercetarii pentru strategie

Scris de Lilly • 2 aprilie, 2013

MADE by Corina Buzatu 

Presentation1

 

 

Am inceput acum doua saptamani un serial de articole despre Strategie. In cel de azi vom vorbi despre cercetare si importanta ei.

 

Pentru a ne putea construi o strategie serioasa, e nevoie de cercetare. De multe ori, etapa cercetarii ia cel mai mult timp in cadrul procesului strategic. Intr-adevar, dureaza mult si pare greu de inteles de ce trebuie facuta. Mai ales ca nu pare a fi prea productiva… In plus, ar trebui sa si sa platesti un expert (sic!) care sa o faca bine, daca nu cumva ai chef sa parcurgi inainte cateva tomuri de lectura de specialitate.

Cum se face cercetarea? Cu rabdare, este cel mai la indemana raspuns. Dar sa le luam pe rand, pentru ca fiecare obiect al cercetarii necesita propriile instrumente, si nu am vrea sa le amestecam.

Astfel, vom vrea sa incepem cu cercetarea macromediului si a trendurilor in domeniu.  Aici este vorba despre analiza PEEST (political, economical, environment, social & technological factors), pe care o vom aprofunda poate cu alta ocazie. Aceasta este importanta pentru ca ne ofera perspectiva generala a factorilor care ne influenteaza afacerea si pe care nu ii putem influenta (afara de situatia in care suntem un colos economic).

Cand vorbim despre trenduri, acestea pot reiesi din analiza mai-sus mentionata, dar recomand si “spionarea” a ceea ce se petrece peste hotare, in Europa si State. Avand in vedere ca ei sunt cei care dau tonul cam in orice domeniu, e ca si cum am avea sansa de a vedea in viitor, cand vrem sa vedem incotro se indreapta un anumit domeniu pe care il studiem.

O data finalizata aceasta etapa, vom incepe sa analizam ceea ce se mai numeste micromediul afacerii noastre, respectiv stakeholderii(cu accent pe consumatori si concurenta, daca ne referim la comercial). Studiul de consumator este unul dintre cele mai complexe, dar si cele mai importante investitii care se pot face intr-o companie. Folosind instrumente de cercetare calitativa (interviu, focus-grup), dar si cantitativa (chestionar), vom obtine o baza de date uriasa, care ne vor permite interpretari si intelegere. Intelegerea informatiilor si transformarea acestora in decizii se mai numeste intelligence si duce la inovatie, in mod optim. In orice caz, va duce la intelegerea consumatorilor, carora le vom putea livra mai aproape de nevoile pe care le au sau pe care le vor avea.

Studiul concurentei este un pas care trebuie facut, la randul sau, cu multa grija si responsabilitate. Informatiile stranse trebuie adaugate in documente, care sa fie aduse la zi periodic, astfel incat sa avem o imagine corecta si completa asupra concurentilor nostri. Instrumentul cel mai des folosit in acest sens este analiza de document, adica studiul articolelor, interviurilor, publicatiilor de orice fel (inclusiv social media, blog, site) ale competitorilor. Acestia trebuie sa se afle tot timpul sub observatie, pentru ca fiecare miscare pe care o vor face ne va afecta piata. Lucrul care ii face pe ei diferiti si reprezinta un punct forte al lor trebuie sa fie urmatorul lucru pe lista noastra, astfel incat sa ii egalam (si ceva in plus). Putem fi siguri ca acelasi lucru il fac si ei cu noi.

Nu in ultimul rand, trebuie sa facem o analiza obiectiva a propriei companii. Aici chiar ar trebui adus cineva din afara, pentru ca ultimul lucru de care poti fi in stare legat de propria companie (ca angajat sau antreprenor) este sa fii obiectiv. Unele dintre instrumentele folosite in acest sens sunt observatia si interviul, fiind primele care ne vor spune (ca un fel de limbaj verbal si non-verbal) care e starea de fapt, punctele forte si slabe ale companiei noastre.

E mult de lucru la o cercetare pentru o strategie si nu a zis nimeni ca e usor. Dar e important sa o facem, pentru ca e ca si cum ne-am lua un val de pe ochi, atunci cand o intelegem. Toate datele pe care le strangem vor fi interpretate si transformate in inteligenta si inovatie!

 

Se spune ca cel care are informatia, are puterea. Pentru a avea informatia, avem nevoie de cercetare. Insa nu ajunge numai sa o avem, trebuie sa o intelegem si apoi sa o folosim.

 

 

Corina Buzatu este consultant de marketing si fondator al MKOR. Are o experienta de peste 7 ani in marketing si comunicare, in domenii precum IT, servicii, media si FMGC. O puteti contacta pe email la adresacorina@mkor.ro.

Comentează cu Facebook