Nosce te ipsum

Scris de Ștefana • 15 aprilie, 2013

MADE by Corina Buzatu 

Analiza SWOT este unul dintre cele mai banale instrumente de marketing. Cel putin in aparenta. La fel ca si celebrul aforism al lui Socrate citat in titlu, pare a fi ceva evident, la indemana oricui. Si totusi, nu e.

SWOT_1-300x300

Departe de a fi facuta ca brainstorming, analiza SWOT este unul dintre primii pasi ai unei strategii de marketing. Ea va fi facuta serios, ca o concluzie a datelor obtinute in urma cercetarii. De ce nu trebuie facuta ca brainstorming, este o intrebare cu raspuns simplu pentru orice om de afaceri sau specialist: garbage in, garbage out. Timpul alocat unei analize SWOT (si in general pentru tot ce facem) este proportional cu calitatea rezultatului final. Daca alocam cateva ore pentru a face lista lucrurilor despre care credem ca ar intra in fiecare dintre cele patru categorii, “realitatea” pe care o vom vedea la final va reflecta exact efortul depus. Un specialist – intern sau un consultant – este omul pe care l-am vrea aproape in cadrul unei astfel de analize, intrucat ne poate ajuta sa vedem mai clar anumite aspecte, prin expertiza si obiectivism.

Lista care reiese in fiecare dintre cele patru “cadrane” ne va fi ghid pentru crearea strategiei de marketing: lucrurile pe care trebuie sa le comunicam (punctele forte), lucrurile pe care trebuie sa le imbunatatim (punctele slabe), oportunitatile de care trebuie sa profitam, dar si posibilitatile pe care trebuie sa le evitam (amenintarile).

Primele doua (SW) ne diferentiaza fata de concurenta, in bine sau in rau. Iar aceste diferente le vom putea sti doar dupa ce ne vom fi studiat concurenta, in etapa cercetarii, despre care discutam anterior. Punctele forte sunt cele pe care vrem sa le dezvoltam in cat mai multe beneficii pentru clientii nostri finali. Le vom comunica apoi aceste beneficii, asigurandu-ne ca o facem in mod eficient. In combinatie cu oportunitatile, punctele forte ne creeaza avantaje strategice de care sa ne folosim pentru succesul afacerii noastre.

Urmatoarele doua (OT) ne dau interactiunile pe care le putem avea cu mediul extern, dependent sau independent de vointa noastra. Le vom cunoaste dupa ce vom fi facut analiza PEEST, intrucat aceasta este cea care ne da datele legate de mediul extern (si, mai exact, a macromediului) companiei nostre. Pentru a le vedea, avem nevoie de capacitate de sinteza si creativitate, in acelasi timp. Dar si de curaj, pentru a le intampina. Oportunitatile si amenintarile sunt ca bomboanele din cutia de ciocolata a lui Forrest Gump: niciodata nu stii ce vei primi. Si, in orice caz, vei primi ceva doar daca esti acolo si intinzi mana sa iei. Nu stim daca o oportunitate va fi profitabila sau nu decat daca o implementam sau macar o analizam mai indeaproape. Trebuie sa fim creativi, pentru a vedea si apoi pentru a transforma potentialul oportunitatilor in succes pentru afacerea noastra. Apoi, trebuie sa fim cu adevarat strategi, creand planuri B pentru a (pre)intampina amenintarile.

O analiza SWOT serioasa ne va conduce catre o strategie de marketing profitabila pentru afacerea noastra. Depinde de noi cat de serios o vom face, iar de aceasta va depinde succesul actiunilor de marketing pe care le vom intreprinde.

___________

Corina Buzatu este consultant de marketing si fondator al MKOR. Are o experienta de peste 7 ani in marketing si comunicare, in domenii precum IT, servicii, media si FMGC. O puteti contacta pe email la adresa: corina@mkor.ro

 

 

 

Comentează cu Facebook