Studiul concurentei

Scris de Ștefana • 15 mai, 2013

Made by Corina Buzatu

Fiecare companie se lupta cu competitori, pe care trebuie sa ii cunoasca la fel de bine ca pe sine insasi. Apoi, intervine strategia pentru a lua decizia de pozitionare fata de acestia.

Mediul de afaceri e adesea vazut ca un camp de lupta. Termenii utilizati sunt si ei luati din limbajul specific razboiului, iar competitia este vazuta ca si dusmanul cu care luptam. Personal, imi place mai mult paralela cu sportul, mi se pare mai fructuoasa. Consider ca o atitudine axata pe prietenie (fair-play) si parteneriat este mai profitabila decat una razboinica. Indiferent cu ce facem comparatia insa, in afaceri competitorii trebuie studiati si cunoscuti. Trebuie sa stim care e pozitia celor cu care ne luptam pe si pentru aceeasi piata, pentru a ne putea pregati corect “intalnirea” cu ei.
Cunoasterea competitorilor este un subiect de importanta pentru fiecare business, fie ca se afla la inceput sau este deja intr-un stadiu de maturitate. Cei cu care impartim piata ne pot fi dusmani, dar si aliati (daca ar fi sa continuam limbajul “de razboi”). Pentru a decide insa de ce parte a baricadei stam, trebuie sa avem doua lucruri: cunoasterea concurentilor si o strategie de business. Din uniunea acestora va rezulta o buna parte a strategiei de marketing, raspunzatoare de intrebarea: Cum ne pozitionam?
Concurenta “traditionala” (directa) este cea cu care luptam pentru acelasi segment de piata, asigurand satisfactie pe acelasi set de nevoi ca si noi. Concurentei trebuie sa ii alocam resurse importante de timp, mai ales la inceput, pentru studiu si analiza. Trebuie sa observam ce strategie de comunicare aplica, ce promotii activeaza, ce modalitati de promovare proprie au, parteneriatele in care sunt implicati, dar si din cine este formata echipa. Ca marketeri, ne va interesa si care este cota lor de piata, cum isi fac distributia, istoricul campaniilor, feedback de la clientii si colaboratorii lor. Si, dupa cum ziceam, pentru a sti cum (sa) ne pozitionam fata de competitori, trebuie sa ii cunoastem cu toate cele de mai sus.
Luam in articolul trecut exemplul magazinului imaginar pentru barbati, Men’s Boutique. Un competitor direct ar putea fi un alt magazin cu produse cosmetice barbatesti, chiar si online. Men’s Boutique are mai multe optiuni:

1. Ar putea gasi o nisa careia sa i se adreseze, diferita fata de competitorul sau direct;

2. Ar putea sa atace acelasi segment de public, prin diferentiere (un serviciu suplimentar) sau prin preturi mai bune (o promotie);

3. Ar putea sa incheie un parteneriat cu competitorul sau (creand impreuna o campanie de educare a publicului legat de importanta barbieritului cu produse de calitate).
Competitia directa si loiala este sanatoasa, la fel ca si in sport. Dincolo de frustrarea ca exista clienti care ii aleg in detrimentul nostru, concurentii sunt cei care ne fac sa fim mai buni. Pentru ca nu ii putem lasa sa fie inaintea noastra, aducem mereu un plus valoare pentru clientii nostri. Ne tinem mintile ocupate cum sa oferim mai mult, aducand astfel idei inovative care schimba piata. Asa apare progresul, mergand mereu mai departe. Iar concurenta este cea care ne tine angrenati in aceasta cursa. Important este sa gasim resursele pentru a alerga mai repede.

___________
Corina Buzatu este consultant de marketing si fondator al MKOR. Are o experienta de peste 7 ani in marketing si comunicare, in domenii precum IT, servicii, media sau FMGC. O puteti contacta pe email la adresa corina@mkor.ro

Foto: Stefan Asafti

cokepepsi

 

Comentează cu Facebook