Instrumente moderne de marketing: codurile QR

Scris de Lilly • 7 iunie, 2013

Made by Maria Gruita

 qrcode linkedin

Chiar daca lucrezi sau nu in domeniul MarCom, cu siguranta ai observat in ultima vreme o invazie de codurile de bare QR. Sunt peste tot: pe ambalajele produselor, in brosuri, pe carti de vizita, in semnaturile electonice, pe roll-up bannerele de la toate evenimentele, etc.

Ce sunt codurile QR?

Codurile QR (Quick Response) reprezinta o simbologie de coduri de bare bidimensionale si au fost create in 1994 cu scopul de a permite decodarea informatiilor la o viteza foarte mare. Aceste coduri pot cripta un volum mare de date, de la informatii text, la link-uri catre pagini web sau aplicatii mobile, date de contact, etc. In timp ce un cod de bare standard, unidimensional poate cripta doar aproximativ 20 de caractere, un cod QR este capabil sa cripteze pana la 7000 de caractere.

Codurile de bare QR au aparut sub forma unor simboluri negre pe un fundal alb, insa astazi le gasim intr-o mare varietate de culori si integrand diverse elemente grafice:

creative qr codes

Initial dedicate utilizarii in industria automotive, codurile QR au devenit tot mai folosite in aplicatii mobile in multiple domenii, odata cu cresterea numarului de utilizatori de smartphone-uri capabile sa scaneze aceste coduri. Conform Asociatiei de Marketing Mobil, in Romania sunt utilizate aproximativ 5 milioane de smartphone-uri, dintr-o piata totala de circa 22,8 milioane de telefoane mobile. La nivel mondial, numarul de utilizatori de smartphone-uri depaseste 2,5 miliarde (49.3% din totalul telefoanelor mobile), conform unui raport eMarketer din mai 2013.

Cum le folosim in marketing?

Codurile QR au fost adoptate rapid de oamenii de marketing intrucat acestea ne ajuta sa incurajam consumatorii sa interactioneze cu brandul si sa ne personalizam mesajul de marketing, utilizand noile tehnologii. Codurile QR pot fi create usor utilizand orice generator online de cod de bare, iar scanarea lor se poate face rapid cu orice smartphone care are instalata o aplicatie de tip “barcode reader”.

De cele mai multe ori, codurile QR sunt folosite pentru a directiona utilizatorii catre un website. Insa, aceste coduri ne permit sa criptam informatii mult mai complexe si ne pot ajuta sa: promovam un clip video, sa adaugam un eveniment in calendarul utilizatorului, sa lansam instalarea unei aplicatii din Google Play sau App Store, sa directionam utilizatorul catre profilul de Facebook al companiei, etc.

Cateva exemple de aplicabilitate a codurilor QR:

In campanii de fidelizare a clientilor

Utilizand coduri QR putem oferi consumatorilor acces simplu si rapid la cupoane de reducere, premii sau promotii. In retail, prin scanarea codului QR de pe smartphone-ul clientului, operatorii de la casa de marcat pot aplica pe loc o reducere sau pot inregistra punctele de fidelizare acumulate de cumparator.

La targuri si expozitii

Codurile QR ne pot ajuta sa ne diferentiem fata de alte zeci sau sute de participanti la o expozitie. Atunci cand sunt utilizate creativ si integrate intr-o strategie de marketing, codurile QR vor atrage vizitatorii la standul nostru si ne vor ajuta sa interactionam cu ei, sa le oferim acces la informatii despre produsele noastre sau sa le colectam datele de contact.

In design-ul ambalajelor

Ambalajele produselor, in special a celor electronice, contin de obicei un volum mare de informatii, traduse in mai multe limbi. Codurile QR ne ajuta sa criptam aceste date si astfel sa putem crea un ambalaj simplu si atractiv.

In campanii de direct marketing

Codurile QR sunt folosite si in campaniile de direct marketing (newslettere, direct mailing, etc) pentru a permite utilizatorului sa plaseze o comanda online, sa acceseze o pagina web personalizata sau sa vizualizeze o prezentare video.

In gestionarea datelor de contact

Dispozitivele inteligente de astazi ne permit sa pastram o agenda cu datele complete de contact ale persoanelor cu care interactionam: de la numere de telefon, email, adresa, website, etc. Printr-o simpla scanare a unui cod QR, toate datele de contact ale unei persoane pot fi adaugate automat in agenda noastra, fara a mai fi nevoiti sa le introducem manual.

Maria Gruita lucreaza in cadrul departamentului de marketing Logicode – prima firma romaneasca specializata in tehnologia codurilor de bare.

Comentează cu Facebook