PR Sportiv: “In afara de fotbal, sponsorizarile sunt aproape nule”

Scris de Alina • 6 iunie, 2013

In marketing si PR sportiv sunt doua aspecte importante: atragerea fanilor si generarea de competitivitate si performanta. Din pacate, in afara de fotbal, in Romania, celelalte sporturi ies cu greu in fata, in fata sponsorilor mai exact.

Corina Caprioriu
Cu siguranta ati auzit de Corina Caprioriu (foto), Vicecampioana olimpica la judo, desemnata sportiva anului 2012 la Clubul Sportiv Universitatea Cluj. Sau la handbal feminin: Nicoleta Dinca, Mihela Senocico (cpt.), Mihaela Tivadar, rugby: Cristi Saun (jucator/antrenor), volei feminin: Luminita Trombitas (captanul echipei nationale de volei) sau judoka Loredana Ohai – sunt doar cativa dintre sportivii care au facut si fac performanta la CS Universitatea Cluj. Cat de greu este pentru unul dintre cele mai indragite cluburi sportive din Transilvania sa-si valorizeze si sustina sportivii, aflam de la Maria Monica Mihoc, PR CS Universitatea Cluj.
Maria Monica Mihoc

MADE: Care sunt metodele de promovare pe care le-ati folosit pana acum la CS Universitatea Cluj pentru fani si pentru sponsori?

Maria Monica Mihoc: Ca PR ma ocup de promovarea evenimentelor sportive si implicit atragerea suporterilor la meciurile de la sala Sporturilor, in principal. Sunt mai putin mediatizate, dar fanii Universitatii Cluj continua sa vina la jocurile sportive ale echipelor CSU, chiar daca in numar mai mic. Vin pentru culori si traditie, cu toate ca performanta nu e in prim-plan la unele echipe. Promovam meciurile prin stiri pe site-ul oficial al clubului, afise, materiale pe facebook si twitter.

MADE: Ce surse de finantare ati atras? Putem vorbi cu exemplificari de vanzarea drepturilor de televizare, sponsorizari, merchandising?

Maria Monica Mihoc: Unele meciuri sunt televizate, in principal cele ale echipei de handbal feminin, “U” Jolidon si ale echipe de handbal masculin, “U” Transilvania. Sponsorizarile sunt aproape nule, daca e sa facem o comparatie cu cele din fotbal. Exceptie echipa de handbal feminin, la celelalte echipe nu putem vorbi de un sponsor principal, ci doar de parteneriate, sau mici sponsorizari.

MADE: Companiile doresc sa se asocieze cu valorile sportului in general si cu un sport in particular sau o entitate sportiva (club sportiv, echipa sau jucatori). Care este, in prezent, situatia din acest punct de vedere?

Maria Monica Mihoc: Daca ar fi asa intr-adevar, atunci, probabil ar fi mult mai sustinute echipele Universitatii sau sportivii, in particular. Firmele sau potentiali sponsori sunt foarte retinuti in a se implica doar din aceasta dorinta. De obicei, se implica persoane care sunt pasionate de sport, sau de un anumit sport, pe care l-au practicat sau de care se simt mai apropiati. Dar, foarte putine sunt cazurile cand o companie sau o firma sa doreasca sa sponsorize o echipa sau un jucator, pentru a se asocia cu valorile sportului. Sunt echipe care sunt sponzorizate intr-o anumita masura, dar, tot clubul este cel care le sustine.

MADE: Aminteste-ne si care sunt cele mai relevante astfel de exemple din istoricul Clubului?

Maria Monica Mihoc: Sunt doar de un an la club, pot sa vorbesc de exemple concrete cum ar fi cel al echipei “U” Jolidon, sustinuta de compania de lenjerie Jolidon de mai multi ani. Fetele au obtinut si performante, trei titluri consecutive de vicecampioane si calificarea in premiera in grupele Champions League. Cu siguranta, aceasta este motivul principal pentru longevitatea companiei Jolidon la echipa. A mai fost Banca Transilvania la echipa de handbal masculin, dar din motive precum lipsa de performanta, s-a retras. In rest, sponsori mai sunt la echipa de rugby masculin, care de anul acesta au un nou proiect de a readuce echipa in elita rugby-ului romanesc, unde au mai fost cu ani in urma. Si la ei e greu, e primul an cu un asa obiectiv si sponsorii raman in functie de rezultate.

MADE: Cat de utila este activitatea de promovare pe retelele de socializare in cazul Clubului pe care-l reprezinti?

Maria Monica Mihoc: Cred ca retele de socializare sunt cele mai populare, dar eu mizez totusi pe informatiile pe care le pun pe site-ul clubului. Fiind site-ul oficial, sunt mai credibile. Oricum, stirile si alte informatii de pe site-ul oficial ajung si pe retelele de socializare. Eu folosesc toate canalele de comunicare pentru a transmite informatia.

MADE: Care ar fi metodele de promovare aplicate prin care ai ajuns cel mai rapid si eficient la publicul tinta?

Maria Monica Mihoc: In primul rand prin materialele de pe site-ul clubului. De multe ori postez stiri exclusive si presa preia informatia imediat. Cu privire la evenimentele sportive, la fel. In plus, mai facem afise si alte materiale. Eu am un atuu, ca sa zic asa, fiind reprezentantul clubului, informatiile pe care le postez sunt oficiale si totodata primeaza inaintea altor surse.

MADE: Povesteste-ne o situatie amuzanta/preferata, din culisele Clubului, care te-a inspirat in comunicarea pe care o realizezi brandului.

Maria Monica Mihoc: Ma gandesc la relatia de comunicare pe care o am in primul rand cu presa, aici am un avantaj. Pentru un timp am fost colegi, deci, ne cunoastem foarte bine. Intamplari amuzante sunt cand organizez conferinte de presa sau la meciuri si ii sun personal si ii invit, aici pot sa spun ca ma folosesc de relatiile mele pentru a-mi atinge scopul, dar pana la urma e “a win-win job”, pentru ca ne ajutam reciproc.

MADE: Ai lucrat in presa, ce te-a determinat sa treci de partea Relatiilor Publice?

Maria Monica Mihoc: N-am considerat trecerea asa mare, de la presa sportiva la PR-ul unui club sportiv. Eu fiind foarte pasionata de sport, de ceea ce inseamna presa sportiva, am considerat ca sunt tot in domeniu, doar ca scriu la un site oficial. Asta pe partea cu scriul. In plus, aici ma ocup si de relatiile publice si de multe altele. E un avantaj, am invatat multe lucruri si am evoluat in sensul ca stiu sa fac mai multe, daca as fi ramas in presa era acelasi lucru: as fi scris pe sport si doar atat. Mediul este acelasi, ca si in presa, sunt inconjurata de oameni din sport, dar aici am avut sansa sa cunosc si alti oameni, din alte domenii si dintr-o alta postura, mai buna pentru mine.

MADE: Descrie-ne in cateva cuvinte cum arata pentru tine o zi la munca, tinand cont ca adesea esti inconjurata de sportivi ?

Maria Monica Mihoc: Nu sunt inconjurata de sportivi, sau cel putin nu in fiecare zi. Ei vin destul de rar la club, dar in schimb eu merg la toate meciurile de la Sala Sporturilor. Este una dintre responsabilitatile mele si imi place, nu o fac din obligatie, dimpotriva, iar daca lipsesc la un meci de la sala imi pare rau, simt ca exact atunci cand am lipsit eu, am ratat ceva.

MADE: Care este cel mai important obiectiv de pe agenda Clubului pe care va trebui sa-l indeplinesti in viitorul apropiat, tu sau la nivel de echipa? Dar in cazul echipelor sportive un top al celor mai importante momente din acest an?

Maria Monica Mihoc: Eu vreau sa ma ocup in continuare de ceea ce fac aici, la fel sau chiar mai bine. Sa invat lucruri noi si sa aduc un plus in ceeea ce priveste comunicarea si PR-ul de la Clubul Sportiv Universitatea Cluj. Din pacate, sporturile de la sala sunt mai putin populare si oamenii mai putin receptivi, mai apare si factorul lipsa de performanta dar, totusi e un pic nedrept. Cei care merg la fotbal de ani de zile, nu cred ca au avut vreo satisfactie mai mare din acest punct de vedere, al performantei. Dar, pana la urma e vorba de “U” si ar trebui sa fie egalitate sau macar un echilibru cat de cat, indiferent despre ce sport este vorba. Eu sper ca de la anul, de fapt de la inceperea noului sezon competitional, lucrurile sa se schimbe in mai bine pentru echipele Universitatii, pentru ca stiu cat de mult muncesc sportivii si chiar merita sa aiba parte de mai multa sustinere.

Echipa MADE te felicita pentru activitatile in care esti implicata si te asteptam cu noutati despre echipele si sportivii de la CS Universitatea Cluj.
CS U Cluj

Comentează cu Facebook