Strategia de marketing, un fenomen inca rar intalnit

Scris de Ștefana • 25 noiembrie, 2013

Strategia de marketing. IMM-urile din Romania (2013). MKOR ConsultingUn studiu efectuat de MKOR in perioada august-septembrie 2013 pe 150 de IMM-uri din Romania, arata ca doar 39% dintre IMM-uri si-au definit o strategie de marketing completa, pe minim 6 luni sau chiar pe un an. Restul, de aproape doua treimi, nu si-au facut planificarea actiunilor de marketing, luand deciziile “din mers”.

Legatura cu cota de piata

Corelarea intre aceste cifre si cotele de piata, duce la observatia conform careia companiile cu o strategie de marketing pentru cel putin 6 luni predomina intervalul cotelor de peste 10% (cu pana la 25% din piata). In acelasi timp, firmele care nu si-au planificat deloc actiunile de marketing au cote de piata de maxim 5%. Chiar daca aceste cifre pot fi coincidente, ele pot fi luate in considerare si ca un semnal pentru companiile in care care deciziile nu sunt planificate.

Luarea deciziilor

Pentru luarea deciziilor, cei mai importanti factori luati in considerare sunt cei de ordin financiar, cu o pondere de aproximativ 15.5% din total: costurile unei actiuni, urmat indeaproape de rentabilitatea pe care aceasta o ofera. Managementul superior acorda doar locul 4 clientilor companiei atunci cand hotarasc actiunile de marketing (14%), insa numai dupa ce analizeaza evolutia pietei (15%). Competitorii sunt luati in considerare ultimii, dintre factorii supusi atentiei in aceasta cercetare.

Cercetarea de piata

Un procent de 61% dintre IMM-urile respondente utilizeaza cercetarea de piata ca sursa de informatii pentru luarea deciziilor. Dintre acestea, doar 15% efectueaza studii asupra consumatorilor o data la 3 luni si 5% asupra competitorilor. Cele mai multe dintre companii efectueaza o data pe an studii de piata (42% asupra consumatorilor si 38% asupra concurentei) sau o data la sase luni (26% asupra consumatorilor si 40% asupra concurentei). Managerii care iau decizii fara a se baza pe cercetari de piata afirma ca nu fac acest lucru deoarece nu considera necesar, nu au buget sau nu ii intereseaza.

Competitia

Cel mai adesea, companiile isi analizeaza competitorii urmarind campaniile sau activitatile de marketing pe care acestia le implementeaza on si offline (48%) sau prin observatie, pur si simplu (26%). Printre cele mai putin preferate sunt metodele de analiza “pe teren”: vizitele la locatie (24%), interviuri cu clientii competitorilor (7.5%) si interviurile cu angajatii acestora (6%).

Concluzie.

Chiar daca marketing-ul este stiinta si arta satisfacerii consumatorilor, piata din Romania este inca destul de departe de a atinge acest ideal. Exista inca multe companii care pun accentul asupra costurilor mai mult decat asupra preferintelor clientilor lor.

Comentează cu Facebook