Made
Editoriale MADE | Educatia vizuala se face mergand pe strada
Editoriale
Romania egal produs. Apoi brand.
de Bogdan Branzas
Clientii, petrolul si Creatia Publicitara
de Dragos Alexa
Vin studentii
de Calin Crainic
Business networking o solutie inteligenta pentru cresterea vanzarilor
de Calin Biris
Cunoasteti expresia “a sta de sase”
de Calin Crainic
Frunza si vorba dulce romaneasca
de Renate Roca-Rozenberg
Educatia vizuala se face mergand pe strada
de Vlad Sulea
Mi-aduc aminte cum tototot ma scuipam
de Calin Crainic
Unde se duc ziaristii cand se duc
de Renate Roca-Rozenberg
Creativitate prin actorie
de Diana Bota
Odata mi-am bagat pumnul in gura singur si nu mi l-am mai putut scoate
de Calin Crainic
De la Branding de Cluj la Bhangra Party
de Diana Bota
Despre pasiune si marketing
de Diana Bota
Despre cum si de ce este MADE
de Vlad Sulea
Educatia vizuala se face mergand pe strada
27.07.2010
Vlad Sulea
graphic designer The Tailor
Alte articole de Vlad Sulea
Nu mai cred deloc in povestea ca lucrurile frumoase se nasc din mizerie. Nu pot sa ma trezesc dimineata si sa creez ceva frumos daca nu ating in drumul pana la birou ceva frumos. Chiar si numai cu privirea.

Problema mea este ca, dupa multe incercari, Clujul are inca o strada foarte urata. Fatadele, vitrinele si usile magazinelor, firmele, posterele, panourile si spatiile de afisaj, culoarea cladrilor, bancile, pavajul. In Cluj nu am avut norocul sa fim influentati de estetica occidentala, cum s-a intamplat in Timisoara cu cateva exemple bune. Ma gandesc la un nivel foarte basic, un standard al fiecarui individ sub care un lucru devine urat. Iar daca te apuci sa faci un lucru nu ti-ar iesi mizerabil, oricat de grabit sau fara bani ai fi.

Cum trec granita vad deja placile directionale bine proportionate, litere alese cu grija (evitand cumva fonturile de sistem) si fara deformari ne-proportionale. Numele strazilor, numarul casei, placa de la intrarea in localitate. Toate unitare si bine facute de la inceput. Firmele magazinelor, posterele din oras, spatiile de afisaj, mesele de pe terasa au toate ceva particular. Au scapat parca de monotonia suportului si a fonturilor prost intelese. Si veti intelege imediat la ce ma refer.

Eterna caseta luminoasa, rama alba de alimentara a romaniei nouazeciste, comatexul alb, numele scris cu rosu pentru ca e oferita de Coca Cola, si cu doua logo-uri Coca Cola, unul in stanga si altul in dreapta, mai mari decat numele magazinului scris cu Arial (nu Helvetica), care e doar un nume, caci magazinul nu a avut intentia sa aiba vreodata un logo propriu.

Si numele atat de "nustiucumsaispun": Roxalex, Transcrenguta si alte variatiuni pe tema numelor fiicelor patronului. Si xeroxul A4 lipit cu scotch pe interiorul geamului de la intrare: "In restaurant se fumeaza".

Exagerez? Exemplele astea spun ca e permis sa faci prostii fara sa fii sanctionat de consumator. Credeti ca e cineva interesat sau business-ul afectat?

Clujul are nevoie de o educatie vizuala de masa, care in alte tari se intampla prin vizualurile de pe strada.La noi, in lipsa unui peisaj urban fara design de calitate, educatia privitorului este formata intr-o directie gresita. La noi sunt multe firme mici care nu stiu pentru ce au nevoie de design si nu au resurse pentru a plati un grafician macar sa il faca. Dar nu au nici un owner cu o minima educatie vizuala care sa sara de "nu ma intereseaza cum e, daca se incadreaza in pret".

Vorbind la un nivel general, e clar ca platitudinea vizuala din vremea comunismului ne-a anulat pretentiile estetice. M-am gandit ca si Funar, ca primar care a incurajat in felul lui numai investitiile autohtone, a avut un rol semnificativ pentru situatia de acum. Cred ca daca am fi vazut mai devreme un alt mod de a "desena" orasul am fi plecat de acolo inainte. Daca am fi crescut intr-un oras frumos in sensul temei articolului, am fi avut asteptari mai mari si pretentii decente de la fiecare manifestare vizuala in public. Daca nu ai de unde invata ajungi sa faci lucrurile incet si prost.

Nu trebuie sa mergi la scoala de arte pentru a avea pretentia unui exterior signage al firmei facut in acord atat cu identitatea vizuala cat si cu fatada cladirii. Trebuie numai sa fi fost obisnuit cu un standard decent.