Made
Editoriale MADE | Frunza si vorba dulce romaneasca
Editoriale
Romania egal produs. Apoi brand.
de Bogdan Branzas
Clientii, petrolul si Creatia Publicitara
de Dragos Alexa
Vin studentii
de Calin Crainic
Business networking o solutie inteligenta pentru cresterea vanzarilor
de Calin Biris
Cunoasteti expresia “a sta de sase”
de Calin Crainic
Frunza si vorba dulce romaneasca
de Renate Roca-Rozenberg
Educatia vizuala se face mergand pe strada
de Vlad Sulea
Mi-aduc aminte cum tototot ma scuipam
de Calin Crainic
Unde se duc ziaristii cand se duc
de Renate Roca-Rozenberg
Creativitate prin actorie
de Diana Bota
Odata mi-am bagat pumnul in gura singur si nu mi l-am mai putut scoate
de Calin Crainic
De la Branding de Cluj la Bhangra Party
de Diana Bota
Despre pasiune si marketing
de Diana Bota
Despre cum si de ce este MADE
de Vlad Sulea
Frunza si vorba dulce romaneasca
09.08.2010
Renate Roca-Rozenberg
managing partener PR&MORE
Alte articole de Renate Roca-Rozenberg
O noua patanie tipic romaneasca mi-a readus in minte zilele trecute o vesnica intrebare la care nu i-am gasit inca raspuns: oare oamenii politici din Romania aud vreodata ce prostii scot pe gura? Sa va explic.

Incepuse scandalul frunza si brandul. Nu detailez, ca trebuie sa fi fost plecati in Malaiezia sa nu stiti despre ce e vorba. Sau sa fi fost printre cei destepti care si-au aruncat demult telecomanda in Dunare, ceea ce nu prea cred sa fie cazul, noi romanii inca ne hranim vietile cu televizorul. Incepe, deci, scandalul si prima reactie oficiala a ministerului/ministrei este "pai stati, ca nu l-am platit inca si daca e adevarat ca logo-ul e furat nici n-o sa dam banii pe el". Hmmm...Atat? Adica nu conteaza ca tu esti la Shanghai cu Nadia si Hagi si Ilie Nastase sa tai panglica la un logo posibil plagiat, ca te expui in fata a zeci de natiuni, ca risti sa te ia peste picior toate publicatiile din lume, important e ca tot circul e, scuzati expresia, moca?

Ma intreb tot timpul daca oamenii astia, ministri, presedinti, primari, deputati, stau macar vreodata 2 minute sa se gandeasca inainte de a vorbi. Sau de a nu vorbi, ca nu ii obliga nimeni sa faca declaratii daca nu au chef. Un bun exemplu este ministru de Finante care la 80% din intrebarile jurnalistilor mormaie ca n-are chef sa raspunda sau, mai rau, tranteste cate o badaranie de om vizibil deranjat de la treburi mult mai importante.

Ok, si daca ei nu pot sa se gandeasca la o biata declaratie inteligenta, fiind preocupati de soarta tarii, de ce nu-i lasa pe altii sa o faca? Fiecare institutie publica are departamente de comunicare si purtatori de cuvant. Unele institutii au cate 10 oameni numai in acest sens. O agentie de PR cu 10 oameni are cel putin 5 clienti mari in portofoliu si o cifra de afaceri de cel putin jumatate de milion de euro, altfel nu-si poate permite sa-i plateasca. Ce fac comunicatorii "de la stat"? De ce nu merge nimeni sa-si traga seful de maneca si sa-i spuna "doamna minstru, chiar nu puteti sa declarati ca pantofii cu toc fac bine la feminitate pentru femeile sinistrate in urma inundatiilor"?! Sau sa le sugereze ca nu e tocmai rau sa folosesti acordul intre subiect si predicat.

Inteleg ca poti fi un foarte bun ministru fara sa ai neaparat talent in comunicare. Sincer, chiar nu ma intereseaza ca la Finante sa fie pus sef un PR-ist, numai ca sa ne dea elegant vestea ca creste inflatia. Dar cineva trebuie sa-i opreasca sa mai vorbeasca public pe toti morocanosii, intepatii, superiorii, agramatii, bilbitii, chiar daca ei sunt genii in ceea ce fac.

Un prim castig - televiziunile de stiri nu vor mai avea ce sa dezbata toata ziua, legandu-se de cate o prostie scoasa pe gura de guvernanti si poate vor trece la stiri serioase. Apoi, noi, poporul, poate vom remarca si cand se ia cate o decizie corecta in tara asta, fara sa fim zapaciti de vorbe prost alese. Si, mai ales, profesorii Dumneavoastra de limba romana, stimati oameni publici, vor fi mandri ca nu v-au lasat sa treceti clasa degeaba.