Made
Evenimente MADE | Publicitatea Clujului de altadata
Evenimente
AD AND THE CITY
TEDxCluj - ‘What’s the BIG idea’
Filmul ca religie la TIFF
Festivalul Studentesc de Publicitate
Creative Combo la Cluj
Inspiratia va avea loc de cinste la Cluj
Cum a fost la The Woman
Balul Operei 2012
The Woman
Startup Week-end, un eveniment de business care sprijina antreprenoriatul si ideile bune
Proudly Made: New Year's Madness
M ist für Mozart
JoyBox si agentiile clujene 2011
Noaptea Devoratorilor de Publicitate 2011
Open minded la 11even Cluj
New Year's Madness
Cum a fost la RIUF Cluj
S-a tras cortina peste Comedy Cluj 2011
O NOUA EDITIE RIUF LA CLUJ
IQads vine la Cluj
VentureConnect la Cluj
Transylvania eCommerce Conference&Expo (TECOMM) - prima editie
Cocktail de online si offline la o serata verde
How to Web
Momente surprinse la TEDxCluj
TEDxCluj – Generating Change
Workshop Mentor Alumni UBB
Choices - TEDxEroilor
TEDx Social Change, despre crize si empatii
Eveniment marca ASB
Brand Your Future 2011
Romanian Effie Awards 2011
Despre Conferinta Freelanceri 2011
Primul eveniment TVdece
Cronica de conferinta – Social Media Summit Cluj
JoyBox si agentiile clujene
Cum a fost la Noaptea Devoratorilor de Publicitate 2010
Intalnire PR Patrat
Empower Live - Comunicare non-violenta in 4 pasi
Social Media Summit vine la Cluj
Cum a fost la Maratonul Publicitatii editia a 5-a
Maratonul Publicitatii editia a 5-a
AD some Popcorn
S-au produs schimbari pozitive in cariera unora
Cluj Fashion Week 2 – fiasco organizatoric
Publicitatea Clujului de altadata
Clujul de altadata - intr-o expozitie de reclame si o parada de automobile retro
Leadership-ul Autentic revine in Cluj
Arhetipuri – un concurs de arhitectura, unic in Romania
Seara IAA Young Professionals
Romania International University Fair Cluj
Pecha Kucha Night - interactiune prin culoare
Conferinta internationala PR Trend editia 5
Conferinta de Business Networking editia a II-a
Cum a fost la Future Hosting editia a doua
Atractivitatea si succesul personal
PechaKucha Night Cluj-Napoca editia 2
Conferinta Nationala JCI Romania
Schimbare pozitiva in cariera ta
FutureHosting 2010
Evenimente AIESEC 2010
NetCamp 2010
Castigatorii ADOR 2010
Entrepreneurship School
Internetics 2010
Visualart Challenge 2010
Empower Live - ce pret are dorinta ta?
Catigatori Clujeni la Webstock 2010
Finalisti Clujeni la Webstock
Conferinta pe Marketing Direct LIVE 8 sept
Romanian PR Award 2010
Au inceput inscrierile la Scoala IAA
Webstock 2010
Empower Live - Bogatia se poate invata
Empower Live la Cluj
Workshop de marketing afiliat
Masteratul de Publicitate FSPAC Cluj
Inscrieri ADOR 2010
Noaptea Devoratorilor de Publicitate 2010, în lumina reflectoarelor!
Clujul citeste alaturi de Lecturi Urbane
Cum a fost la Brandingul de oras al Clujului
Pecha Kucha Nights prima editie la Cluj-Napoca
Daca e vineri - e tweetmeet!
Zilele Marketingului 2010
Oline Business Forum 2010
Proiecte AIESEC Cluj
Primele evenimente IAA YP Cluj
Publicitatea Clujului de altadata
de Alina Mihut | 18.11.2010
Expozitia "Clujul intr-un secol de publicitate" a deschis festivalul "Clujul de altadata" printr-o serie de reclame, mostre ale vietii economice, culturale si sociale din secolul trecut.

La selectia reclamelor, sugestive in a reda atmosfera Clujului de altadata, au colaborat Ucu Bodiceanu, coordonatorul de programe al Casei Municipale de Cultură, alaturi de cercetatoarea Ancuta-Lacramioara Chis, iar expozitia face parte din proiectul "Un secol de publicitate romaneasca".

Clujul intr-un secol de publicitate

Expozitia incepe cu o reclama la pantofi, urmeaza oferta primei intreprinderi de inmormantari, care te lasa cu gura cascata, dar deschideti bine ochii pentru ca urmeaza adrenalina. Pe scurt aveti de ales intre serviciile RATUC, sau Chevrolet Cadillac, intre secretul francezelor si o altfel de istorie a Clujului, printr-o intalnire imaginara la cafea cu I.L. Caragiale, sau Octavian Goga (aici a fost otravit in 5 mai 1938) la New York Grill. Si in final, cu ezitare prin raportare la contextul economic actual, amintesc dezastrul Caritas, iar daca tot urmeaza sa ne debarasam de un brand al Clujului este demn de vizualizat si reclama URSUS din 1928.

Clujul intr-un secol de publicitate

"Publicitatea aceasta (n. red. surprinsa in materialele publicitare) va invita sa redescoperiti Clujul mereu plin de parfum, mereu plin de frumusete, intr-o dimensiune care vorbeste, in forme cu totul deosebite, despre dinamismul vietii si existentei economice a secolului al XX-lea " apreciaza Dan Brudascu, directorul Casei Municipale de Cultura.

Clujul intr-un secol de publicitate

Imaginile publicitare surprind firme care in perioada interbelica au fost nume de referinta pentru industria romaneasca, in toate domeniile, atat in industria usoara, cat si in industria constructoare de masini, dar si in sfera serviciilor cu un exemplu straniu: prima intreprindere de inmormantari care transporta cadavre in tara si in strainatate. Regasim desigur si forme de publicitate adresata femeilor, ati ghicit, este vorba despre...pastile de slabit, tot din perioada interbelica.

"In ciuda trecerii timpului, Clujul a fost tot timpul un oras viu, un oras care a avut intotdeauna ce sa ofere locuitorilor sai, sau celor care au avut de-a face cu acest spatiu de locuire si de traire.(...) Putem observa astfel si o continuitate extrem de fericita, prin oferta de institutii, de societati culturale pe care le ilustreaza aceste materiale publicitare, veti gasi ca multe dintre aceste societati, de secol XX isi continua in mod fericit activitatea si in momentul de fata" considera Dan Brudascu.

Clujul intr-un secol de publicitate

Se remarca prin intermediul mostrelor publicitare diversitatea gamei de produse pe care o oferea Clujul. In acest sens, Dan Brudascu apreciaza: "Clujul n-a fost un oras oarecare pe plan european mai ales incepand cu primi anii ai secolului al XX-lea, a fost un oras cu o inzestrare economica deosebita, cu o economie din ce in ce mai avansata in care progresul tehnic era subliniat prin diversitatea si noutatea produsele pe care le-a realizat si oferit lumii, produse industriale, produse de consum, dar si servicii diverse, deci activitatea sub aspectul economic si social era bine structurata, avea ratiuni economice extrem de profunde, de unde si dinamismul de exceptie pe care l-a cunoscut in secolul de curand incheiat".

Clujul intr-un secol de publicitate

Ucu Bodiceanu, coordonatorul expozitiei, catalogat de Dan Brudascu drept "un indragostit fanatic al orasului" explica: "Proiectul "Un secol de publicitate romaneasca" are mai multe capitole: perioada antebelica, interbelica, perioada razboiului, perioada comunista si post-comunista. Noi am adunat aici reclame in care puteti vedea viata economica, politica si sociala a Clujului, atunci cand existau la Cluj automobile de cea mai inalta clasa, puteti vedea o altfel de lume din perioada interbelica".

Mai puteti gasi intre materialele publicitare prima masina, tipul cel mai modern de concurs din 1938, sau masini agricole, pana la reclame bilingve din perioada ‘38-‘39, precum si comunismul prin Flacara si Cooperativa Mestesugareasca. Alte reclame, "cele dupa ‘90 sunt deja foarte sugestive in sensul de provocator, iar corpul este tot mai scos in evidenta" considera Ancuta-Lacramioara Chis.

Expozitia "Clujul intr-un secol de publicitate" ramane deschisa publicului la Casa Municipala de Cultura  pana la sfarsitul lunii noiembrie si are intrarea libera.