Made
Interviuri MADE | Traseul de la idee la trend in online-ul romanesc
Interviuri
EuroGsm - 15 ani de tehnologie
cu Cristina Szabo si Gabriela Hustiuc
Lucrurile simple care fac TIFF-ul frumos
cu Andreea Sandu si Cristina Tatar
Din culisele ,,Oscar in IT”
cu Diana Bota
The woman’s insight
cu Gabriela Lungu
Despre Media School
cu Gabriel Augustini
ACTA in viziunea agentiilor din online
cu Andrei Temneanu si Milena Gîţ
Stories in motion: A fost odata ca niciodata... Laviniu Lazar
cu Laviniu Lazar
Compania internationala Pentalog mizeaza pe transparenta in comunicarea cu angajatii
cu Ioana Cosmina Trifan si Frederic Lasnier
Romanian Testing Conference - prima editie
cu Andrei Ghinescu
The Woman
cu Bogdan Ciocian
Cosmetic Plant si promovarea online
cu Susana Laszlo si Gloria Csiszer
Use Together - castigatori la… Start-Up Weekend
cu Victor Miron
ClujLife Awards 2.0
cu Gabriel Aldea
ACTA, vazuta prin prisma agentiilor de publicitate
cu Adrian Demian Groza si Radu Neag
Zonga
cu Sergiu Biris
SMS Cluj 2011
cu Marta Usurelu
Schimbare Pozitiva
cu Delia Muresan
JobNetworking by IntegraHR
cu Andreea Muresan
Pregatind un rebranding - Home Garden
cu Teodora Sevastru
Cum a fost promovat Comedy Cluj
cu Bogdan Besliu
11.11.11
cu Dafina Suciu
PR Educational
cu Maria Tusa
Construieste calduros cu BCA MACON
cu Calin Stir
Deco Show 2011
cu Crina Doda
Despre Cluj How To Web
cu Cristian Dascalu, Oana Calugar, Gabriel Aldea
Fabrica de Pensule
cu Corina Bucea
Business Coach
cu Lorand Soarez-Szasz
Zilele Marketingului 2011
cu Eduard Mihoc
Zi-le de Cluj
cu Bogdan Branzas
De pe Facebook la Vitrina III
cu Cristi Grindean, Laura Laurentiu, Mihaela Rus
Redescopera Romania
cu Gabriel Aldea
Watch&Match
cu Cristina Szabo
De pe Facebook la Vitrina II
cu Simona Copil, Gloria Csiszer, Darius Groza
Noaptea Muzeelor
cu Angelica Iacob
De pe Facebook la Vitrina
cu Vlad Chichisan, Paul Pojar, Nicu Pop
Social Media Marketing
cu Camelia Bulea
Despre antreprenoriat
cu Marius Ghenea
Despre TEDxEroilor
cu Mircea Vadan
Traseul de la idee la trend in online-ul romanesc
cu Razvan Rosca
Despre telefoane, online si alte aplicatii cu EuroGsm
cu Cristina Szabo
PR pentru o librarie online
cu Alexandra Craciun
Maratonul International Cluj
cu Horatiu Morar
YouthBank Cluj
cu Ioana Stupariu
TEDxCLUJ editia 3
cu Alexandra Craciun
Green Week editia 5
cu Andrei Popa
Targul de Turism Touristica martie 2011
cu Bogdan Ciocian
Concurs si un parteneriat nou la Trilulilu
cu Alina Crancau
Un deliciu de concurs
cu Anca Popovici
Despre Internship
cu Linda Tantau
Despre eficienta comunicarii digitale
cu Adela Marchis
Arta si PR-ul Cultural
cu Alice Iliescu
4 ani de Trilulilu
cu Sergiu Biris
Biz si Social Media Summit 2010
cu Marta Usurelu
Despre Noaptea Devoratorilor de Publicitate 2010
cu Horea Marc
Vitrina, 18 ani - trecut si viitor
cu Mihaela Rus
Despre primul film cu bloggerii clujeni
cu Ionut Turda
Cinemateca Tiff - efecte asupra consumatorilor de cinema
cu Ramona Sarbu
Povestea I Love Cluj
cu Andrei Mutu
JCI – Business networking
cu Stelian Burduhos
Ia-ma Acasa
cu Viorel Sima
Cum am trecut de la Marketing la gatit
cu Adrian Hadean
PR-ul - o arma decisiva in sectorul actual de constructii
cu Andreea Sut
De ce am vandut Cluj Life
cu Gabriel Aldea
Despre PR Trend 2010
cu Delia Balaban
TEDx Cluj editia 2
cu Cristian Dascalu
Joy is BMW castigat de un designer din Cluj
cu Sergiu Lazin
Castigatori Junior PR Award 2010
cu Valeriu Pernea
Ce stiu romanii despre produsele bio
cu Irina Goldstein si Paul Acatrini
Viata in 3
cu Gabriela Lulea
Cum e sa castigi primul ADOR pentru Cluj
cu Calin Crainic
Startup Days Cluj
cu Radu Ceuca
LET’S DO IT CLUJ!
cu Ioana Barbat
Criza ca stare de spirit
cu Laura Petrehus
Ben, cum au fost primii 10 ani?
cu Benedict Dumitrescu
Swimathon - entuziasm, energie si creativitate
cu Dana Stoica
PR pentru umanitate
cu Daniela Gheorghe
Lecturi urbane à la Cluj a inceput pe twitter
cu Raluca Crisan
Interviu cu aripi picante si crocodila de PR
cu Alina Crancau
Interviu cu un Crocodil de Marketing
cu Calin Biris
Bra(i)ni(ac) de Cluj
cu Lucian Branisteanu
Un ardelean face legea in capitala
cu Sebastian Olar
Dream Job - Party PR
cu Gabriel Aldea
Stategic liaison agency sau INC3
cu Lorand Minyo
Festivalul Studentesc de Publicitate 2010
cu Delia Balaban
Cluj Fashion Week went online
cu Mihai Dragan
PRime Cluj - ONG dedicat PR-ului
cu Diana Dragomir
Primul pas catre o cariera in publicitate
cu Delia Balaban
Freelance Web Designer mutat la Cluj Napoca
cu Vlad Georgescu
Student la Publicitate
cu Andrei Amaricai
Traseul de la idee la trend in online-ul romanesc
de Alina Mihut | 05.04.2011
Razvan-Rosca

Razvan Rosca, proprietar re-Media sau Razva, cum este cunoscut in online, ne vorbeste despre experienta de freelancer si antreprenor si ne ofera detalii din culisele dezvoltarii proiectului gadget.ro.

MADE: Gadgeturile sunt nr. 1 intr-un Top 5 Pasiune&Profesie? urmate de…

Razvan Rosca: Nu sunt neaparat nr. 1 insa sunt in Top5, pe langa "marketing" si "IT&C". Ciudat, insa pasiunile mele sunt – in afara de zona IT – psihologia si muzica.

MADE: Ce ne poti spune despre gadget.ro, cand s-a lansat, la initiativa cui si ce scrie in "manifest"?

Razvan Rosca: Nu cred ca gadget.ro s-a lansat inca. Exista, insa nu a fost lansat. Momentan facem teste, optimizari, continuam cu "achizitiile", negociem parteneriate etc. Am studiat cu foarte mult interes piata autohtona si ultimul roblogfest, iar rezultatele vor aparea in urmatoarele saptamani. Nu vrem sa lansam un site mic/mediu ca apoi sa-l lasam sa creasca. Vrem sa lansam "din start" un site complex, care sa devina in timp punct de referinta. Totusi, tehnic vorbind, prima achizitie a fost facuta prin octombrie 2010. Ideea a venit, ca de altfel majoritatea ideilor bune, chiar atunci cand..."nu ma gandeam sa am vreo idee". Web-ul romanesc simte lipsa acuta a unui "Engadget" autohton. Deci, daca nu exista, ce ne impiedica sa-l facem? In manifest scrie doar atat: GADGET :). Dincolo de acest cuvant se ascund foarte multe resurse investite, financiare si umane.

MADE: Cu ce scop are loc marirea echipei, care sunt punctele forte ale site-ului si unde isi propune sa ajunga?

Razvan Rosca: Cand vrei sa faci ceva mai mult decat un blog, e imposibil sa mergi pe ideea de "one-man-show". E nevoie de editori pentru fiecare nisa in parte. In acest moment reusim sa acoperim partea de general-news si tech-reviews. Suntem inca in cautare de oameni pe partea de Android si iOS. Consider ca, in online, e foarte greu sa-ti propui un target, nu de alta dar Internetul este un mediu intr-o continua evolutie. Ceea ce ne-am propus anul trecut poate sa fie acum un target mult prea mic pentru acest an. In consecinta, principiul este simplu: mergem cat de sus este posibil. In final cred ca decizia o va lua...publicul. Publicul este cel mai dur arbitru. Online-ul merge pe principiul selectiei naturale deci vom avansa pana cand publicul ne va spune "ajunge". Atunci vom incerca sa schimbam rolul, sa ne transformam din "vagoane" in "locomotive" si sa cream un trend. Insa pana acolo...mai este foarte mult de lucru. Trendurile sunt impuse, in final, de catre marii producatori.

MADE: Cum este promovat gadget.ro, care ar fi strategia de comunicare?

Razvan Rosca: Ca si metode de promovare vom merge pe retelele sociale "traditionale" – Facebook si Twitter. De asemenea, punem la punct si o strategie de campanii pe email – un newsletter personalizat automatizat. Cat despre strategie…ar fi ciudat sa o publicam, nu? :)

MADE: Doua cuvinte despre cum va arata noul site al trupei Taxi?

Razvan Rosca: Succint: foarte diferit! Au ales un stil putin mai "serios", romantic. Din punct de vedere tehnic va fi special pentru ca va exploata din plin tehnologia HTML5. E mult de lucru insa suntem aproape de final. Se introduce continut, se optimizeaza, etc. Ca si "dezvaluiri" pot sa va spun doar ca veti putea asculta TOATE piesele trupei Taxi, gratuit.

MADE: Spuneai la un moment dat pe blog ca ai vrea sa "emigrezi" cu re-Media prin Insulele Virgine sau Barbados, era doar o ipoteza, sau un plan bine definit?

Razvan Rosca: Nu e doar o ipoteza. Din pacate e o realitate. Nu cred ca vom renunta cu totul la filiala din Romania, insa este clar ca – daca lucrurile nu se schimba – vom deschide o filiala si intr-un paradis fiscal, unde vom avea posibilitatea chiar sa avem profit, nu doar sa "pedalam in gol" umpland buzunarele diversilor "bravi conducatori" sau "lideri sindicali".

MADE: Cum se manageriaza eficient comunicarea antreprenor-client?

Razvan Rosca: S-ar putea vorbi zile intregi pe aceasta tema. Pe scurt: cu rabdare si cu tact. Mai ales in tara noastra, foarte putin educata in domeniul IT, trebuie sa ai foarte multa rabdare cu toti clientii deoarece, spre surprinderea noastra, majoritatea firmelor (fie mici sau mari) au cunostinte extreme de reduse despre internet. Avem in plan, alaturi de JCI Mures, un curs de "educare si initiere in online" a mediului business local. Exista si o propunere de colaborare cu curricula universitara locala, deci speram ca lucrurile sa se schimbe in bine, incet si sigur. Pana atunci insa...tact si rabdare.

MADE: Cat de mult influenteaza selectarea clientelei dezvoltarea portofoliului si aspectul financiar?

Razvan Rosca: Enorm. Depinde insa de la caz la caz, de la firma la firma. Educatia romaneasca "traditionala" tinde sa te impinga la un business semi-comunist de tipul "clientul nostru, stapanul nostru". Am avut foarte multi clienti care au fost socati in momentul in care le-am refuzat proiectele. Replica "traditionala" este de tipul "daca nu vreti voi, o sa vrea altul, pe bani mult mai putini!". Din pacate business-ul romanesc are o lipsa enorma de educatie – cel putin in domeniul nostru – si de foarte multe ori ne confruntam cu firme "multilateral dezvoltate", unde clientul este – pe langa producator de material de constructii – si "expert in design si programare". Acest profil de client, tipic mioritic, este destul de socat sa afle ca, in principiu, noi ii vom face proiectul asa cum credem noi ca e mai bine, nu dupa indicatiile lui exacte. Intrebarea cea mai buna este "daca stiti ce doriti si cum se realizeaza, de ce ati mai apelat la noi?". Acesta este si motivul pentru care online-ul romanesc este plin de site-uri roz, cu fonturi Comic Sans de 14, cu stelute si luminite colorate. Unii refuza, altii inteleg… Ce e clar insa e ca, daca te-ai "compromis" o data, o vei face in continuare. De aceea noi avem o politica interna de selectare a clientelei extrem de stricta. Este un risc enorm, gandindu-ne la situatia financiara in care ne aflam, insa atunci cand faci ceva din pasiune alegi sa renunti la beneficiile financiare in favoarea unui deziderat "mai inalt".

MADE: Prin culisele re-Media care ar fi proiectele cele mai interesante in lucru?

Razvan Rosca: Cred ca in acest moment cele mai interesante proiecte ar fi "Cursuri Medicale" si "Libraria Medicala.ro" la nivel de "tech". Este vorba de un sistem complex, facut "de la 0" de catre re-Media. Nu s-au folosit CMS-uri, e totul scris linie cu linie dupa cerintele clientului. Ca si proiecte mici-medii, avem multe proiecte pe rol (vreo 6-7?), toate cu farmecul lor. Toate ne sunt dragi. Cred ca asta ne diferentiaza fata de restul firmelor de webdesign/coding din Romania. Punem foarte mult suflet in orice proiect, indiferent de bugetul alocat.

MADE: Defineste putin "viata in pixeli".

Razvan Rosca: Spre "disperarea" celei care a spus "da", imi petrec o buna parte a vietii "in alta lume". Intr-o lume...a pixelilor. O lume cateodata mai buna, cateodata mai rea. Insa niciodata o lume reala. Lumea reala este alaturi de cei dragi, pe care ii vezi si atingi. Iar milioanele de tineri care stau zile in sir in fata ecranului, fiecare cu propria-i lume in propriul sau cerc social online, ireal, idilic, atesta acest fapt. Ce nu inteleg acesti tineri este faptul ca lumea lor virtuala inseamna bani cat se poate de reali pentru lumea noastra cat se poate de reala. A noastra, cei care realizam si promovam aceste "lumi paralele", in tagma carora - din fericire, sau din nefericire – ma aflu. Nu e vorba doar de bani si business. E vorba de monopol. E vorba de pregatirea unei "generatii alternative". A unei generatii de consum.

MADE: Multumim si spor!